روش های سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی

روش های سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی

بعد از برداشتن براکت‌های ارتودنسی ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا باید بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی، لکه های ایجاد شده روی دندان ها ازبین میرود و سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی اتفاق میوفتد؟ در این مقاله، به بررسی روش های سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی و توصیه های ما در این زمینه می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

دندان ها بعد از برداشتن ارتودنسی ها همیشه کاملاً سفید نخواهند بود و ممکن است بر اثر ماندگاری طولانی مدت براکت ها رو دندان باعث ایجاد لک روی دندان ها شود. این موضوع عمدتاً به میزان مراقبتی که در طول درمان ارتودنسی از دندان ها کرده‌اید، بستگی دارد. رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان انجام دوره درمانی ارتودنسی می‌تواند به سفید ماندن دندان ها کمک کند. با این حال، حتی اگر به خوبی بهداشت دهان و دندان را هم رعایت کرده باشید، ممکن است باز روی دندان ها لکه های بوجود بیاید.


بیشتر بخوانید: مزایای ارتودنسی دندان


هزینه ارتودنسیبرای استعلام هزینه ارتودنسی در کلینیک دکتر ملایی روی لینک کلیک کنید

لکه ها ممکن است به دلیل مصرف چای، قهوه، آبمیوه، شراب و نوشابه که میتوانند در زیر براکت های ارتودنسی جمع شوند، ایجاد شوند، و به دلیل اینکه امکان تمیز کردن کامل قسمت زیر براکت‌ های ارتودسنی در دندان ها وجود ندارد و یا خیلی سخت است، این ذرات رنگی می‌توانند باعث ایجاد لکه های برروی دندان ها در زیر براکت‌ها شوند که پس از برداشتن براکت های ارتودنسی، لکه هایی را بر روی دندان های شما باقی بگذارند.

روش های مختلفی برای سفید کردن دندان ها بعد از ارتودسنی وجود دارد. در اینجا به بهترین روش های سفیدن کردن دندان بعد ارتودنسی اشاره می‌کنیم:

  • خمیر دندان و دهان شویه سفید کننده: استفاده از خمیر دندان و دهان شویه سفید کننده می‌تواند به رفع لکه‌های جزئی که بر اثر براکت های ارتودنسی بر روی دندان مانده اند کمک کند و دندان‌های شما را بعد از ارتودنسی نیز سفید نگه دارد. با این حال، این روش تاثیر بالای روی لک ‌های شدید ندارد.
  • کیت های سفید کننده خانگی: کیت های سفید کننده خانگی مانند Crest Whitestrips می‌توانند تا حد زیادی مؤثر باشند و به سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی کمک کنند. با این وجود، این روش ها هم به سرعت و اثر بخشی سفید کنندگی روش های حرفه‌ای نخواهند بود.
  • سفید کردن حرفه‌ای دندان یا بیلیچینگ: اگر لکه های شدید و بزرگ یا لکه های سفید بر اثر ارتودنسی روی دندان های خود دارید، سفید کردن حرفه ای یا همان انجام بیلیچینگ در مطب دندانپزشک بهترین روش برای سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی است. با سفیدکنندگی حرفه‌ای، می‌توانید تنها در یک جلسه، سال‌ها لکه‌ها را از بین ببرید.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی فانکشنال برای بزرگسالان


تاثیر بیلیچینگ در سفید کردن دندان بعد از ارتودسنی

تاثیر بیلیچینگ در سفید کردن دندان بعد از ارتودسنی

قبل از شروع سفید کردن بعد از ارتودسنی به این نکته باید توجه کنی که، باید حداقل 3 ماه پس از برداشتن بریس های ثابت ارتودنسی گذشته باشد تا بتوانید این کار را انجام دهید. دلیل این موضوع، این است که پس از برداشتن براکت های ارتودنسی، مینای موجود بر روی دندان ها، برخی از عناصر حیاتی موجود در خود را از دست می دهد و برای بازگشت این مواد معدنی مینای دندان به مقداری زمان نیاز میباشد تا به ساختار مینای دندان به حالت طبیعی خود بازگردد و قوی تر شود.

در روش بلیچینگ معمولاً تنها به یک بار مراجعه به مطب دندانپزشک نیاز دارد. دندانپزشک معمولاً یا یک ژل محافظ روی لثه ها قرار می دهد و یا یک محافظ لاستیکی برای محافظت از لثه برای شما قرار میدهد. سپس دندانپزشگ سفید کننده یا همان ماده مخصوص بیلیچینگ را روی دندان ها پخش میکند. بعد از این کار از نور UV قوی برای افزایش نفوذ سفید کننده به دندان استفاده می شود. این روش بسیاری برای سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی موثر است و می توانید تاثیر و نتایج آن را بصورت آنی و درهمان لحظه مشاهده کنید. با این حال، بیلیچینگ امروزه طرفدران کمتری نسبت به قبل پیدا کرده است زیرا ممکن است پس از انجام بیلیچینگ دندان ها بسیار حساس شوند.


بیشتر بخوانید: ارتودنسی ثابت برای حل چه مشکلاتی مناسب است؟


نوبت دهی

چه مدت بعد از بیلیچینگ دندان سفید میماند؟

پاسخ به این سوال بسیار کوتاه است: “بستگی دارد.”

اثرات سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی با روش بیلیچینگ می تواند از 6 ماه، تا 2 تا 3 سال یا تا ماندگاری داشته باشد و این موضوع از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است. اگر به غیر از موارد لکه دار شدن دندان بر اثر ارتودنسی در مواردی که موجب میشود دندان هایتان لکه دار شود، مانند: سیگار کشیدن، مایعات رنگی مانند نوشابه ها، قهوه و چای و غذاهایی که موجب لکه دار شدن دندان مانند چغندر و انواع توت ها زیاده روی میکنید، مسواک زدن دندان ها برای دو بار در روز و رعایت بهداشت اولیه دهان و دندان به سفید تر ماندن دندان ها بعد از بیلیچینگ برای مدت طولانی تر کمک می کند. لازم نیست برای طولانی تر کردن میزان ماندگاری سفیدی دندان بعد از بیلیچینگ این موارد غذایی را به طور کامل از زندگی خود حذف کنید، اما اگر می خواهید سفیدی دندان های خود را در بیلیچینگ برای سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی حفظ کنید، بهتر است مصرف آن ها را کاهش دهید.


بیشتر بخوانید: از ارتودنسی نامرئی برای رفع چه مشکلاتی استفاده می‌شود؟


آیا کامپوزیت برای سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی مناسب است؟

آیا کامپوزیت برای سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی مناسب است؟

کامپوزیت، یک درمان برای زیبایی در حوزه دندانپزشکی میباشد که بسیار هم محبوب است، راه حلی سریع و موثر برای بهبود زیبایی ظاهر دندان ها میباشد. با این حال، طول عمر و حفظ جذابیت زیبایی کامپوزیت، به ویژه تمیزی و سفیدی آن، می تواند موضوعی باشد که باعث نگرانی بیمارانی که این روش را برای درمان و زیبایی انتخاب میکنند باشد.

کامپوزیت دندان روشی غیرتهاجمی، سریع و موثر برای رفع مشکلات جزئی زیبایی دندان ها است و میتواند سریعترین روش سفید کردن دندان بعد ارتودنسی باشد که معمولاً تنها در یک جلسه مراجعه به دندانپزشک انجام می شود.

گاهی اوقات کامپوزیت دندان میتواند روش جایگزینی برای ارتودنسی با بستن فضاهای بین دندان ها و مرتب شدن دندان های جلویی شود.

کامپوزیت دندان که به عنوان ترمیم دندان نیز شناخته می شود، یک درمان زیبایی محبوب برای اصلاح شکل قرار گیری و اندازه دندان ها است. این روش می تواند یک درمان جایگزین برای روکش های دندان باشد و بهتر از روکش باشد زیرا برگشت ناپذیر و کم هزینه است.

کامپوزیت دندان یک راه حل بدون درد و سریع برای ترمیم آسیب ها و عیوب جزئی بوجد آمده در دوران ارتودنسی بوده و همچنین باعث کاهش فاصله بین دندان ها و دستیابی به لبخندی طبیعی است.


بیشتر بخوانید: ارتودنسی متحرک برای چه دندان‌هایی مناسب است؟


بهترین زمان برای سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی

در طول درمان ارتودنسی دندان ها برای مدت طولانی در معرض نیروهایی مداوم قرار میگیرند. پس از برداشتن براکت های ارتودنسی، افزایش حساسیت دندانی یک امر طبیعی است. سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی ممکن است این حساسیت را در سطح دندان ها افزایش دهد، زیرا مواد سفید کننده که در سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی استفاده میشود به منافذ ریز مینای دندان شما نفوذ می کنند تا لکه ها را بشکنند. برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان های بسیار حساس، عاقلانه این است که کمی صبر کنید. دندانپزشکان اغلب توصیه می کنند که بیماران حداقل شش ماه از باز کردن براکت های ارتودنسی از سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی خودداری کنند.

نکته ای که باید بعد از برداشتن ارتودنسی ها لازم است بدانید این است که، براکت‌های ارتودنسی به طور اصولی و ایمن به دندان‌ها چسبانده میشوند، بنابراین دسترسی بزاق و محصولات بهداشتی دهان به مینای دندان، اگر نگوییم غیرممکن، دشوار است. هنگامی که براکت های ارتودنسی از روی دندان باز شوند، بزاق دهان میتواند به طور طبیعی ذرات ریز غذا و باکتری هایی را که ممکن است باعث رنگ گرفتگی و ناهموار شدن دندان ها باشند را از بین می برد. اما میزان اثر گذاری بزاق دهان بر روی لکه های ایجاد شده بسیار کم میباشد و در موارد خفیف میتواند تاثیر گذار باشد.


بیشتر بخوانید: طول درمان ارتودنسی کودکان


دلایل تغییر رنگ دندان پس از ارتودسنی

دلایل تغییر رنگ دندان پس از ارتودسنی

توجه داشته باشید که لکه های بعد از ارتودنسی روی دندان توسط خود براکت های ارتودنسی ایجاد نمی شود، بلکه ناشی از مراقبت ناکافی از دهان و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی است.

عوامل متعددی می توانند باعث ایجاد لکه در هنگام استفاده از ارتودنسی شوند که این موارد عبارتنداز:

  • غذا و نوشیدنی ها: خوردن و آشامیدن، باعث ایجاد پلاک روی دندان ها می شود. برخی از غذاهای اسیدی، مانند ترشی، لیمو و پرتقال، می توانند بر روی فلز ارتودنسی ها باقی بمانند. نوشیدنی های قندی نیز می توانند با باقی گذاشتن ذرات و کریستال های قندی که به فلز های ارتودنسی مخصوصا ارتودنسی ثابت می چسبند باعث ایجاد لکه شوند.
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: اگر در طول درمان ارتودنسی بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نکنید، بقایای غذا و باکتری ها در براکت ها و سیم های ارتودنسی به دام می افتند. این می تواند منجر به ایجاد لکه در دندان ها شود زیرا باکتری ها اسید تولید می کند که باعث فرسایش فلز براکت های ارتودنسی در طول زمان میشود.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن نه تنها می تواند باعث ایجاد لکه روی دندان شود، بلکه ممکن است باعث ایجاد رنگ زرد روی قسمت های فلزی براکت های راتودنسی باقی بگذارد. همچنین، سیگار کشیدن سمومی را به دهان وارد می‌کند که برای سلامتی بدن یا ارتودنسی ها مضر است.
  • برداشتن نامناسب ارتودنسی ها: اگر براکت های ارتودنسی بدون متخصص ارتودنسی و پیش از موعد برداشته شوند، ممکن است قطعات خورده و تغییر رنگ باقی‌مانده باقی بمانند. متخصص ارتودنسی با استفاده از روش های صحیح برداشتن ارتودنسی می تواند هرگونه لکه های باقی مانده از براکت ها روی دندان را از بین ببرد. بنابراین باید هنگام برداشتن براکت های ارتودنسی، دستورالعمل‌های متخصص ارتودنسی خود را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: روش های انجام ارتودنسی کاموفلاژ یا ارتودنسی جبرانی


درخواست ویزیت

معایب سفید کردن دندان در حین ارتودنسی

فرآیند سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی چیزی است که بسیاری از افراد مایل به انجام آن هستند. وجود ارتودنسی ها گاهی اوقات می توانند رسیدن به نتایج مورد نظر در سفید کردن دندان را دشوار کنند، اما گزینه های مختلفی برای رسیدن این موضوع در دسترس هستند. اولین نکته، ضروری است که بدانید آیا متخصص ارتودنسی برای سفید کردن دندان در حین ارتودنسی را به شما اجازه می دهد یا نه، بنابراین قبل از اینکه هر کاری را به تنهایی انجام دهید، ابتدا با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید.

سفید کردن دندان هنگام استفاده از ارتودنسی بی خطر است، اما می تواند رنگ دندان ها را از یک دستی خارج کند زیرا مواد ها ئ محلول های سفید کننده نمی تواند به طور کامل سطح دندان های مسدود شده توسط براکت های ارتودنسی یا قسمت هایی از دندان های شما که در حال جابجایی و روی هم قرار دارند برسد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
دکتر مبینا ملایی
دکتر مبینا ملایی

دکتر مبینا ملایی با بیش از 10 سال سابقه کار در زمینه ارتودنسی، عضو انجمن ارتودنسیست های آمریکا و رتبه برتر بورد تخصصی و همچنین دارای تجربه بالا در درمان انواع ناهنجاری های دندانی و فکی. استفاده از روش های درمانی پیشرفته و نوآورانه برای درمان بیماران. کلینیک دکتر مبینا ملایی همواره به دنبال بهترین نتایج درمانی برای بیماران خود میباشد.

مقالات: 56

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان!